Pták symbolicky znázorňuje, že i my, lidé můžeme vzlétnout. Že se bezpečně můžeme pohybovat prostorem a časem.
Pták je symbol pro let duše……
Pouze pták umí létat do nebe a být tak ve spojení s Bohem. S ptáky pak může i šaman létat do říše duchů, protože má jejich ochranu.
Pták mu dává ostrý zrak, aby mohl dohlédnout do všech vrstev lidské duše.
Pták bývá často i průvodcem zemřelých na onen svět.
(Při pohřbu Caesara byl prý vypuštěn mohutný orel, aby dovedl jeho duši do věčného příbytku Bohů). Různé kmeny toto praktikovaly vždy, když zemřel náčelník.
Sibiřský šamanismus uvádí, že je třeba naučit se hovořit řečí ptáků, neboť se považují za jejich potomky.
Inkové na sobě prý nosili šaty ušité z per kolibříků.
„Šaman se oblékne do svého kouzelného oděvu….
Ozdobeného třemi ptáky, kteří jsou ověšeni tuctem i větším počtem červených nebo zelených stuh….
Šaman začíná svůj vzývající tanec.
Nese dva bubny ….
zahajuje vzývání.
Tluče na bubny, zároveň tančí a krátce nato dosáhne změněného stavu vědomí.
V tomto okamžiku se zjevuje jestřábí bůh…..
Šaman roztáhne paže a mává jimi.
A jak jestřábí bůh krouží po obloze,
Šaman se s pažemi s široce rozevřenýma občas otočí dokola.
Nyní se už šaman dokonale ztotožnil se vzývaným jestřábím bohem,
Který je zcela přítomen.
Šaman, coby jestřábí bůh, vstoupí na dva vysoké stoly,
Neustále mává pažemi a připravuje se k letu…..
(The Dances if Manchu Samans)